De wereld van werving en selectie is continu in beweging. Als bedrijf wil je het juiste talent aantrekken, maar hoe doe je dat in een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds competitiever wordt? Wist je dat in 2023 45% van de werkgevers aangeeft dat het vinden van gekwalificeerd personeel de grootste uitdaging is? En dan hebben we het nog niet eens over de onvoorspelbare vraag naar vaardigheden, de toenemende flexibiliteit van werknemers en de stijgende verwachtingen van nieuwe medewerkers.
Dus, wat zijn de laatste trends die jouw wervingsstrategie kunnen verbeteren? Laten we eens kijken naar de vijf belangrijkste trends die we momenteel zien en hoe jij hiervan kunt profiteren.
Flexibiliteit is dé trend die niet te missen is. Waar we vroeger vooral keken naar de vaste werkweek van 9 tot 5, willen veel medewerkers nu meer vrijheid. Werknemers hebben vandaag de dag de wens om werk en privé in balans te brengen, zonder dat hun productiviteit daaronder lijdt. Wist je dat 60% van de werknemers aangeeft dat flexibele werkuren voor hen belangrijker zijn dan een hoger salaris?
Bedrijven die flexibiliteit bieden, hebben een duidelijk voordeel op de arbeidsmarkt. Denk bijvoorbeeld aan hybride werken of flexibele contracten. Als jouw bedrijf niet meebeweegt met deze trend, loop je het risico topkandidaten mis te lopen.
Stel je voor dat je een salesmanager zoekt. Je hebt twee kandidaten die beide dezelfde ervaring en vaardigheden hebben, maar de ene wil elke week op kantoor werken, terwijl de ander vraagt om de optie om op afstand te werken wanneer nodig. Welke kies je? Flexibiliteit is niet alleen een wens van de medewerkers, het helpt ook om de beste mensen binnen te halen en te behouden.
Met de komst van AI en big data is het gebruik van data in het wervingsproces niet meer weg te denken. Bedrijven maken steeds meer gebruik van data-driven recruitment om kandidaten te selecteren, werkprestaties te voorspellen en de beste match te vinden. Het gebruik van gegevens uit eerdere sollicitaties, de prestaties van werknemers en zelfs sociale media kan helpen om veel meer gerichte keuzes te maken.
Volgens een LinkedIn-rapport gebruikt 70% van de bedrijven nu data-analysetools om hun wervingsproces te verbeteren. Deze bedrijven zien gemiddeld 40% meer succesvolle plaatsingen van kandidaten.
Stel je voor dat je zoekt naar een marketingmedewerker. Doordat Meta Carrière gebruikmaakt van AI-tools die analyse van cv's en eerdere werkervaring automatisch uitvoeren, krijgen we een gerichter overzicht van wie het beste bij jouw bedrijf past, zonder handmatig door honderden cv's te moeten bladeren. Het gebruik van data door scanning versnelt je proces en zorgt ervoor dat we de juiste persoon sneller vinden.
Bij werving en selectie gaat het tegenwoordig niet meer alleen om de vaardigheden van een kandidaat, maar ook om de ervaring die je hen biedt. De kandidaat ervaring is essentieel geworden voor het aantrekken van talent. Als je een slechte sollicitatie-ervaring hebt, zullen kandidaten dat niet snel vergeten. Sterker nog, 66% van de kandidaten zegt dat ze niet zouden solliciteren bij een bedrijf dat ze eerder een slechte ervaring hebben gehad.
Bedrijven moeten wervingsprocessen creëren die kandidaten niet alleen snel en effectief door het proces loodsen, maar ook zorgen voor een positieve ervaring. Denk hierbij aan heldere communicatie, transparantie over de volgende stappen en een snelle terugkoppeling.
Denk aan een sollicitant die zich bij jouw bedrijf meldt. Het sollicitatieproces is duidelijk, er wordt snel gereageerd, en zelfs de afwijzing wordt netjes en met feedback gedaan. Dit zorgt ervoor dat deze kandidaat, ook als ze niet de baan krijgt, positieve gevoelens over jouw bedrijf heeft, wat zich later kan vertalen in toekomstige sollicitaties of zelfs aanbevelingen aan anderen.
Kandidaten van nu kijken verder dan alleen het salaris. Ze willen werken voor bedrijven die verantwoordelijkheid nemen voor hun maatschappelijke en ecologische impact. Wist je dat 70% van de millennials zegt dat ze de voorkeur geven aan een werkgever die zich inzet voor duurzaamheid?
In de wervingsstrategie van bedrijven speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een steeds grotere rol. Van duurzame bedrijfsvoering tot het betrekken van medewerkers bij maatschappelijk relevante projecten, het is belangrijk om duurzaamheid in je merkstrategie op te nemen.
Stel je voor dat je een jonge kandidaat hebt die enthousiast is over de vacature, maar ook wil weten welke duurzame initiatieven jouw bedrijf onderneemt. Door bijvoorbeeld een focus te leggen op groene bedrijfsprocessen of goede werkpraktijken voor medewerkers, kun je het verschil maken in je recruitment strategie.
Automatisering wint snel terrein in recruitment. Van chatbots die sollicitaties afhandelen tot geautomatiseerde e-mails en gepersonaliseerde advertenties, technologie maakt het wervingsproces sneller en efficiënter. Volgens LinkedIn gebruikt 65% van de bedrijven automatiseringstools in hun wervingsproces, waardoor het sneller en efficiënter wordt om kandidaten te vinden.
Stel je voor dat je een openstaande vacature hebt en honderden sollicitaties ontvangt. Met behulp van AI-gebaseerde tools kun je automatisch de cv's screenen en de kandidaten die het beste passen naar de volgende fase sturen. Dit bespaart niet alleen tijd, maar zorgt ervoor dat je geen belangrijke talenten mist.
Als bedrijf wil je niet alleen de juiste mensen aantrekken, maar ze ook behouden. Door mee te gaan met de laatste trends in werving en selectie, maak je je organisatie aantrekkelijker voor talent. Flexibiliteit, het gebruik van data, een uitstekende kandidaat ervaring, duurzaamheid en automatisering zijn niet alleen belangrijke trends, ze vormen de basis voor succesvolle wervingsstrategieën. .
Bij Meta Carrière begrijpen we de laatste trends in recruitment en passen deze toe om jouw wervingsstrategie naar een hoger niveau te tillen. Of het nu gaat om flexibele werk contracten, het inzetten van data-analysetools of het optimaliseren van de kandidaat ervaring, wij bieden de expertise en tools die je nodig hebt om snel en efficiënt de juiste mensen aan te trekken.
Wil je weten hoe we jouw wervingsproces kunnen verbeteren en versnellen? Neem dan contact met ons op zodat we vrijblijvend kennis kunnen maken.